top of page
  • Ilze Gensberga

🎧 Apsalons, Edmunds. Konstruktīvā komunikācija: prasme veidot dialogu



🎧 Klausies apskatu Soundcloud vai Spotify.


Edmunds Apsalons ir Brēmenes Universitātes un Latvijas Universitātes doktors filozofijā. Viņš – arī eksperts starppersonu komunikācijas jomā ar 15 gadu pieredzi pieaugušo izglītībā, kas galvenokārt saistīta ar organizāciju iekšējo un ārējo komunikāciju, pārdošanas organizāciju izveidi un vadību.


Autors zināms kā vairāku grāmatu, piemēram, “Valodas lietojuma loģika: ievads elementārajā loģikā un zinātniskajā argumentācijā. Kultūras zinātnes un filozofija” (Rīga, 2011) un “Komunikācijas kompetence: kā saprasties un veidot attiecības” (Rīga, 2013; 2022) autors.


Autors norāda, ka monogrāfijas “Konstruktīvā komunikācija: prasme veidot dialogu” teksts tapis ilggadēju pētījumu rezultātā – ņemts vērā praksē novērotais, kas konkrētās situācijās strādā un kas nē, tomēr šī grāmata parāda arī viņa filozofiskās pārdomas parcilvēku spēju konstruktīvi sarunāties,saprasties un sadarboties. Tiek uzdots arī būtisks jautājums: “Vai mēs protam veidot dialogu ar tiem, kuru viedoklis atšķiras no mūsējā, un vai patiesi vēlamies sarunāties un saprasties ar citādi domājošiem?”


Jaunajā grāmatā autors analizē un norāda, kas ņemams vērā, lai saruna izdotos.

Grāmata strukturēta četrās galvenajās nodaļās. Pirmajā nodaļā “Kas raksturo konstruktīvo komunikāciju?” runāts par to, kāpēc komunikācija nav tikai runāšana; raksturoti komunikācijas veidi, to līdzības un atšķirības, konstruktīvās komunikācijas struktūra un process.


Otrā nodaļa “Kā konstruktīvi saprasties saziņas procesā?” veltīta saziņas būtībai un saturam, saziņas mērķu noteikšanai, saziņas procesa strukturēšanai, kā arī tam, kā mēs reaģējam uz saņemto informāciju, kādu reakciju sagaidām no sarunu partnera un ko cenšamies panākt sarunā. Runāts arī par to, kā veidojas pārpratumi komunikācijā, kā tos mazināt vai novērst. Apjomīgā nodaļa sniedz arī ieskatu komunikatīvi korekta viedokļa veidošanā.


Trešajā nodaļā “Kā konstruktīvi sadarboties saskarsmes procesā?” analizēts, kā komunikācijā veidojas savstarpējās attiecības, kā atšķirt konstruktīvas un destruktīvas attiecības. Skatīts arī jautājums, kā saprasties ar citādi domājošiem, ņemot vērā vienojošos un atšķirīgos faktorus, stāstīts par konstruktīvu attiecību principiem.


Ceturtā nodaļa “Kā veidot konstruktīvu dialogu ar citādi domājošo?”veltīta praktiskiem ieteikumiem konstruktīva dialoga veidošanai un vadīšanai gan profesionālajā, gan sadzīviskajā starppersonu komunikācijā.


Autors uzsver, ka grāmatā “ne uz visiem jautājumiem ir pilnībā atbildēts, un daudziem jautājumiem ir pat vairākas atbilžu iespējas”. Turklāt “visas šīs atbildes ir jāskata nevis kā apgalvojumi, par to, kā tas ir, bet tikai kā minējumi, kā tas, iespējams, varētu būt,” tādējādi galējās atbildes meklēšana un lēmuma pieņemšana tiek atstāta katra paša ziņā.


Izdevumu papildina alfabētiskais rādītājs.


Noderīgi: zvaigzne.lv


Apsalons, Edmunds. Konstruktīvā komunikācija: prasme veidot dialogu. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023. 304 lpp. ISBN 9789934317941.


Ilze Gensberga ir LNB Pakalpojumu departamenta Humanitāro un sociālo zinātņu lasītavas nozaru informācijas eksperte.



Recent Posts

See All
bottom of page