Frančesko Pikolo. Skaistais apjukums
- Ieva Velberga
- 4 days ago
- 3 min read

Stūrgalvīgie vitalitātes meklējumi Frančesko Pikolo ir itāļu autors, kurš grāmatā "Skaistais apjukums" atklāj divu slavenu itāļu režisoru – Viskonti un Fellīni – savstarpējo attiecību līkločus un dvēseles līdzības, kas ietekmē abu talantu attīstību un karjeru virzību. Grāmata apskata gadu, kurā abi režisori uzņem savas ietekmīgākās un slavenākās filmas "8½" un "Gepards".
Stāsts par Viskonti un Fellīni ir īsteni itālisks. To pavada seniem mītiem līdzīgi pārstāsti par režisoru uzskatiem, ikdienas dzīvēm un savstarpējiem strīdiem, kuros dalās režisoriem pietuvināti cilvēki.
Grāmatas autors bieži ironizē, ka "šādi tas varēja būt un varēja arī nebūt", uzsverot visu iesaistīto personu vēlmi paust savu skatījumu. Grāmatas līdzautorus neinteresē faktos balstīta patiesība, bet gan Dižo Režisoru Mīta uzturēšana. Smalkās detaļās tiek aprakstīts, kā režisori izvēlējušies sava kino mērķi, kā pulcinājuši sev apkārt pareizo komandu, kā meklējuši aktierus, kas atbilstu scenārijiem un pašu režisoru vēlmēm.
Grāmatas valoda un maniere, kādā tiek pasniegta informācija, atgādina stāstus, ko pie espresso tases stāsta divas draudzenes, stāstus, ko vectēvs stāsta mazbērniem vasaras mājā pie jūras, un atklāj pasauli, ko parasti cilvēki neredz. Kā no idejas dzimst filma, kā tā rušinās režisora prātā, mutuļo, pārvēršas, tiek kārtota un sajaukta, noglāstīta un izmesta. It īpaši Fellīni gadījumā viņš savas idejas kā sēklas sēj līdzīgi domājošu scenāristu, producentu un draugu prātos, dodoties ilgos izbraucienos ar mašīnu. Viņš balsta savu filmu dziļi savā pieredzē, pretēji Viskonti, kurš vēlas ekranizēt grāmatu "Gepards". Režisora profesija abiem ir kā mūžīga, mainīga, ambicioza izvēle, ko cilvēks izdara, lai skaidrotu sev un citiem pasaules uzbūvi.
Grāmatā savijas radošo cilvēku vēlme pēc atzinības un nespēja kvalitatīvi sastrādāties savā starpā.
Filmēšanu un abu filmu pēcapstrādi pavada strīdi starp radošās komandas pārstāvjiem. Filmu veidošanas gaitā abi režisori izvēlas vienu aktrisi, kas spēlēs abās filmās. Klaudija Kardināle pavada karstu vasaru, braukājot no viena filmēšanas laukuma uz otru, mainot matu krāsu no blondas uz tumšu.
Stāsti, kas risinās abās filmās "8½" un "Gepards", izkristalizējas kā stāsti par pašiem režisoriem, viņu iekšējām pasaulēm, uzskatiem un vēlmēm. Šis secinājums nāk no galveno lomu atveidotāju puses, kam sākumā trūkst norāžu savu varoņu izpratnei. Tikai filmējot filmu, nevis lasot scenāriju, viņi nonāk pie atziņas, ka jāspēlē paši režisori, lai spētu izprast filmu.
F. Pikolo raksta: "[..] gan "8½" un "Gepards" ir filmas par norietu, kurās tiek runāts par laikmeta beigu problēmām. "Gepards" vēsta par vēstures laikmeta beigām. Attēlo jaunības beigas (vai bailes zaudēt spējas), kuras izjūt indivīds un galvenokārt mākslinieks."
Ir interesanti lasīt par monumentālajiem darbiem, ko abi režisori laiduši pasaulē (šajā gadījumā uzskatu, ka ir tikai pareizi izmantot šādu vārdu salikumu), ar laika distanci, ir pagājuši gandrīz sešdesmit gadi. Autors vairākas reizes reflektē par to, kā konflikti, salabšana vai savstarpējas simpātijas maina kino ainavu uz visiem laikiem, īpaši atzīmējot labu radošo tandēmu neatrisināmas domstarpības kā beigu sākumu. Šeit jāmin gan nesaskaņas starp Viskonti un Fellīni, ko abi atrisina tikai vairākus gadus vēlāk, kā arī strīdi, kas notiek radošo komandu iekšienē.
Šī grāmata radīja nostalģiskas jūtas par laiku, ko neesmu piedzīvojusi, par režisoriem, kuru domas un ideju lidojumus nav iespējams noķert, un varbūt pat labi, ka tā.
Grāmata liek alkt pēc labām filmām, kvalitatīvām, domas un dzīvi mainošām pieredzēm kultūrā, kas ir senas, taču nav novecojušas. Režisori ir ideālisti, radošās personības, kuri ar izdomu un karstasinīgu vēlmi sevi pierādīt, kino padarījuši tikai labāku.
Režisoru Fellīni un Viskonti triumfi un sāncensība Frančesko Pikolo grāmatā "Skaistais apjukums" Frančesko Pikolo. Skaistais apjukums. No itāļu valodas tulkojusi Līva Trektere. Redaktori: Jana Bērziņa, Alnis Auziņš. Vāka autors Dato Mgeladze. Rīga: Aminori, 2025. 262 lpp. ISBN 9789934612596
Ieva Velberga ir LNB Attīstības departamenta Bibliotēku attīstības centra nozares speciāliste darbā ar bērniem un jauniešiem
Comments