Adam Moss. The Work of Art: How Something Comes from Nothing
- Ieva Ēkena
- 17 hours ago
- 3 min read

Iespējams, ikviens no mums kādā brīdī - izlasot uzrunājošu literāru darbu, sastopoties ar izcila mākslinieka gleznotu darbu, noklausoties labu joku vai nogaršojot veikla pavāra pagatavotu maltīti - ir uzdevis jautājumu: "Kā?"
Kā autoram izdevies panākt to, ka tieši viņa veikums izceļas citu starpā un atstāj uz mums tik spēcīgu iespaidu? Atbildi uz šo jautājumu pērn izdotajā krājumā "The Work of Art: How Something Comes from Nothing" meklē arī ilggadējais žurnālu "New York" un "New York Times Magazine" redaktors Ādams Moss (Adam Moss), sniedzot lasītājam iespēju izekot virknei izcilu mūsdienu radošo personību darba procesam no iedvesmas brīža līdz skatāmam, klausāmam, lasāmam, izgaršojamam rezultātam.
"The Work of Art" ievadā Moss aicina lasītāju ielūkoties īsajos, netvaramajos tikšanās brīžos ar iedvesmu. Viņš stāsta, kā pārlapojot "Gehry Draws" spāņu Guggenheim Bilbao muzeja veikalā uzdūries ēkas autora Deivida Gērija (David Gehry) skicei - abstraktam skricelējumam, kas vēlāk rezultējās mums visiem pazīstamajā arhitektūras ikonā, kuru dažādi prāti laika gaitā salīdzinājuši gan ar zivi, gan artišoku, gan Merilinas Monro kleitu. "Raugoties uz zīmējumu, tad sienām, un atkal atpakaļ, manā prātā iešāvās fragments no "Pixar" īsfilmas: skice atdzīvojās, kļūstot par ēku, ko tā attēloja, un kas mani šajā brīdī aptvēra. Gērijs runā par šiem skricelējumiem (viņa apzīmējums tiem, un ir daudz tamlīdzīgu) kā par savu veidu kā "domāt skaļi". Un uz īsu brīdi es biju tur, kopā ar viņu - brīdī, kad viņa prātā iešāvās pirmā elektriskā doma, iemiesojot šo vietu".
Līdzīga pieredze Mosu bija pārņēmusi arī citās sastapšanās reizēs ar mākslu. Džeimsa Hantera (James Hunter) darbā "Black Draftee" atainotais vīrietis, kura portretā "pabeigta" tikai seja, bet ķermenis iezīmēts vien ar pāris melnās krāsas līnijām, atklājot skatitājiem sākotnējo skici. Velaskesa (Velázquez) atainotais karalis Filips IV Prado muzejā Madridē, kura portretā laika radītās pigmenta izmaiņas atklājušas gleznotāja lēmumu mainīt valdnieka pēdas pozīciju. Šie un neskaitāmi citi artefakti ļauj skatītājam sastapties ar mākslas darba tapšanas mirkli, kas izdevuma autoru rosinājis gan estētisku interesi, gan vēlmi ielūkoties radīšanas procesa evolūcijā.
Apjomīgo izdevumu Ādams Moss iesāk ar gluži personīgu stāstu. Ilgus gadus strādājis kā redaktors, Moss pievērsies glezniecībai, no pētnieka un stāstnieka pārtopot vizuālā darba radītājā. Ieradis paust radošo impulsu no darba brīvajā laikā fotografējot, veidojot grafikas un zīmējot, Moss atteicās no pamatdarba, lai pilnībā veltītu laiku kaislībai pret glezniecību.
Sāpīgi asprātīgā pašironijā Moss atklāj cīņu, kas pazīstama katram, kurš pārvalda kādu tehniku pietiekami labi, lai paustu savas ieceres, bet ne tik ļoti, lai gala iznākuma veiksmi biežāk nenoteiktu nejaušība nekā prasmes.
Tiecoties radīt "labu" mākslu, interese par citu autoru darbu tapšanu no profesionālas kļuva personiska, rezultējoties izdevumā, kas tiecas atainot radošuma pieredzi - "Frustrāciju, pacilātību, nožēlu, pirmos prieka mirkļus, pārdomāšanu, ciešanas un triumfu, kas noved pie mākslas darba."
"The Work of Art" veido vairāk nekā 40 gadījumu studiju, sarunu un nelielu biogrāfiju ar dažādu mākslas žanru pārstāvjiem. Tie ir gleznotāji, rakstnieki, kinorežisori, dziesmu autori, žurnālisti, kuri iepazīstina ar savu darbu tapšanas procesu.
Netflix seriāla un grāmatas "Salt, Fat, Acid, Heat" autore Samina Nosrata (Samin Nosrat) atklāj savu pieredzi līdzās kinorežisorei Sofijai Kopolai (Sofia Coppola), rakstniekam Maiklam Kaninghemam (Michael Cunningham), skulptorei, gleznotājai, režisorei un pētniecei Karai Valkerei (Kara Walker) un citiem Latvijas lasītājam vairāk vai mazāk pazīstamiem autoriem, kuri raksturo katrs savu darbu radīšanas metodi no skices, piezīmes uz papīra strēmelītēm, milzu papīra ruļļa vai sarakstes telefonā līdz gala rezultātam - pareizajai kompozīcijai, krāsu gammai, tekstam vai smieklīgam jokam. Tomēr līdzās tam pastāv vēl otra dimensija - bērnības pieredze, mācīšanās, grūtību, sāpju un neveiksmju pārvarēšana, neatlaidīgi turpinot kustēties pat tad, ja nav skaidra redzējuma par to, ka izdosies sasniegt izcilu rezultātu.
Izdevumā ietvertās esejas veido apjomīgu perspektīvu kolekciju, kuras aptveršanai nepieciešams laiks. Mākslinieku stāsti nav savstarpēji saistīti, tādēļ iesākumā iespējams iepazīties ar sev pazīstamākajiem autoriem vai tuvāko nozari, lēnām iepazīstot arī pārējos. Esejas rakstītas vieglā, saistošā valodā, kas atgādina par autora ilgstošo redaktora pieredzi, un papildināti ar bagātīgu vizuālo materiālu. Skices, foto, ekrānšāviņi, darbu foto ļauj savā veidā realizēt to, ko tik daudzi no mums vēlētos darīt, par spīti mākslinieku vēlmei radīt vieniem - nostāties aiz pleca un izsekot darbu tapšanas procesam. Adam Moss. The Work of Art : how something comes from nothing. New York : Penguin Press, 2024. 424 lpp. ISBN 9780593297582
Ieva Ēkena ir LNB Speciālo krājumu departamenta Mākslas un mūzikas centra mākslas krājuma eksperte.