R. H. Kuang. Yellowface
- Ieva Velberga
- Sep 10
- 2 min read

Grāmatas galvenā varone Džūna (June) vēlas būt izcila rakstniece. Tāda, kuru lasītāji atpazīst bāros un kuras grāmatas lepni gozējas lasītāju topu virsotnēs. Viņas radošā karjera ir aprāvusies pēc vienas grāmatas, kas nav guvusi cerētos panākumus. Džūna apraksta aizvainojumu un greizsirdību, ko jūt, vērojot savas draudzenes Atēnas Liu (Athena Liu) panākumus šajā jomā - viņa ir izdevniecību mīlule, kolēģu iedvesmas avots, un viņas grāmatas izpērk dažu dienu laikā, iekarojot pat skeptiskāko lasītāju sirdis.
Kā var būt, ka viņai veicas, bet man - nē? Šo jautājumu Džūna sev uzdod vēl un vēl. Šķietami, recepte bijusi līdzīga - augstskola, rakstīšanas retrīti, grāmatu aizrautīga lasīšana, dalīšanās ar idejām un, visbeidzot, pirmās grāmatas uzrakstīšana. Autore smalki apraksta radīšanas procesu kā rokdarbu, vēršot uzmanību arī tapšanas procesa "mokām".
Romānā tiek pētīts, kas ir veiksmes atslēga, un jautāts: vai panākumu vārdā ir vērts riskēt ar visu?
Greizsirdība šeit parādās kā mūsdienu dzīves dzinulis - tā rada spītību, neatlaidību un vēlmi sevi pierādīt. Tas ieaudzina spītību, vēlmi strādāt un censties, lai sasniegtu iecerēto. Tieši šī sajūta kļūst par Džūnas lēmumu katalizatoru. Kad Atēna traģiski iet bojā absurdā negadījumā, Džūna nolemj nozagt draudzenes manuskriptu, to mazliet pārveidot un publicēt kā savu.
"Yellowface’" ļauj ielūkoties grāmatu izdevniecību aizkulisēs.
Tāpat kā citi biznesi, izdevniecības cenšas rast peļņu, izmantojot cilvēku radošo dziņu, rediģējot un pieslīpējot stāstus, labojot grāmatās kļūdas un mainot autoru identitātes tā, lai grāmata kopā ar autoru būtu interesanta plašam cilvēku lokam. "Yellowface" uzdod jautājumus par autorības tiesībām literatūrā. Pūles, darbs un stundas, kas pavadītas pie datora, putekļainos krājumos mācoties pazaudētas vēstures detaļas – vai tas padara kādu par autoru? Vai autors var dot tikai ideju, ieceri un impulsu?
Svarīgs ir jautājums par rasi un tās izmantošanu kā līdzekli, ar kura palīdzību reklamēt mākslas un kultūras produktus.
Kurš drīkst aprakstīt citu rasu vai tautu vēsturi, pievēršoties sarežģītiem jautājumiem? Vai baltādainai rakstniecei ir tiesības rakstīt par citu rasu vēsturi un ar to pelnīt naudu? Grāmatas galvenajai varonei jāmaina uzvārds, lai izdotās grāmatas saturs šķirstu personiskāks un ticamāks. Lasītāju tieksme pēc autentiskuma un patiesuma ir attēlota kā pretstats tehnoloģiju attīstītajam laikmetam, kurā dzīvojam.
Šī grāmata mani patiesi uzrunāja. "Yellowface" pulss un ritējums ir straujš, tas atspoguļo galvenās varones izmisīgos centienus paspēt gūt atzinību un panākumus, pirms kāds nav "atkodis" viņas melus. Viņas dzīvē panākumi ir tik svarīgi, ka to vārdā Džūna ir gatava upurēt visu. Esam aicināti doties līdzi vientulīgajos izaugsmes meklējumos, lai atšķetinātu slavas patieso cenu.
R. H. Kuang. Yellowface. Apvienotā Karaliste: The Borough Press, 2023. 319 lpp. ISBN: 978-0-00-853281-9 Ieva Velberga ir LNB Attīstības departamenta Bibliotēku attīstības centra nozares speciāliste darbā ar bērniem un jauniešiem.






Comments